Norrköpings spårväg

Norrköpings spårvagnshistoria om gula faran.

 

spårvagns länk:  http://www.youtube.com/watch?v=DFttcokFifc

http://www.youtube.com/watch?v=q-Cd5vou-H0

http://home.swipnet.se/~w-58425/nysida.htm

Redan 1880 ville privatpersoner i Norrköping anlägga en ång- eller hästspårväg till Söderköping. Den 10 mars 1904 öppnades en spårvägslinje som blev kallad den vita linjen eller ringlinjen. Senare kom även linje 2 (röd) och linje 3 (grön) samt  linje 4 (blå).  Från tidigt 1950-tal var spårvägen mer eller mindre konstant nedläggningshotad.
 Gamla spårvagnshallen i hamnen
Stadens första spårväg sträcker sig 4 km enkelspår genom stadens gator. Från korsningen Drottninggatan-Trädgårdsgatan vid Rådhuset går linjen österut förbi Nya torget till Skepparegatan, som den följer söderut till Stortorget. Efter att ha färdats på diagonalen kommer vagnarna in på Nygatan strax före Generalsgatan. Resan fram till Drottninggatan följer Nygatans sträckning. Vid Söder tull svänger vagnarna norrut för att följa Drottninggatan förbi startpunkten vid Rådhuset till Centralstationen.
(klicka för större bild) 
På 60- talet lades linje 4 ner för gott. Norrköpings stad hade ett avtal med AEG om anläggande av ett elektricitetsverk och en spårväg till en kostnad av 1,2 miljoner kronor. Spårvägstrafiken inleddes den 10 mars 1904. AEG byggde systemet och de 12 spårvagnarna kom från ASEA.  Av dessa 12 vagnar finns en vagn kvar som museivagn, ”Gamla Ettan”. Den ursprungliga linjen, 4 kilometer enkelspår slingrade sig genom innerstaden. Den började på Trädgårdsgatan vid Rådhuset och gick Trädgårdsgatan – Skepparegatan – Stortorget – Nygatan – Drottninggatan – Norra Promenaden – Kungsgatan till ändhållplatsen Väster Tull. Redan på hösten 1904 byggdes spåren vidare därifrån till Söder Tull.
1958 lades Ringlinjen ned och spåren på Kungsgatan revs upp. Samtidigt omlades linje 3 via Östra Promenaden i stället för Drottninggatan, som ersättning för den östra delen av Ringlinjen. I slutet av sjuttiotalet ändrades linjesträckningarna så att linje 3 gick  Drottninggatan och linje 2 via Östra Promenaden.

Ända sedan början har spårvagnarna varit gula, en färg som även återfinns på flera byggnader i Norrköping och därför har kallats Norrköpingsgult. När Östgötatrafiken i början av 1990-talet ville samordna färgerna på sin trafik genom att ge spårvagnarna en röd färg i bakdelen uppstod något av en folkstorm. Att man samtidigt bytte de grå detaljerna på tak och botten mot grönt reagerade dock ingen på.
 
Spåren löper parallellt med Norra Promenaden och vid Norr tull vidare söderut på Kungsgatan. Bergsbron bjuder på en hänförande utsikt över strömmens strida vatten och de mäktiga byggnaderna i området. Till en början har linjen sin slutpunkt vid Sankt Persgatan, men redan vid slutet av 1904 förlängs banan i Kungsgatan upp till Nygatan för att där ta österut till Söder tull som blir den nya slutpunkten för linjen. På detta vis begåvas Norrköping med sin första spårvägslinje, en linje som har den märkliga egenskapen att den på sin färd i Drottninggatan passerar båda sina ändpunkter. 1906 byggdes den så kallade Borgslinjen, sträckan från Väster Tull till Kneippbadens station. Samma år byggdes också ett provisoriskt spår till utställningsområdet på Sylten.

(mv) nr 1 G4 nr 101  S47 nr 110

(mv) nr 16  M51 nr 56 M67 nr 131
Under 1912 flyttas spåren från Skepparegatan till Östra promenaden för att resenärerna skulle komma närmare Östra station. Härigenom tvingas vagnarna färdas en längre sträcka mellan mötesspåren och hela systemet råkar därmed i ofas. För att råda bot på problemet anläggs under 1913 och 1914 dubbelspår utmed nästan hela linjen. Men det dröjer ända till 1926 innan de sista korta sträckorna blir dubbelspåriga.Vi har även en cafevagn som går att hyra men som även används vid högtider.
 
En udda skapelse, kanske världens enda spa-vagn. Bastu, bubbelbad, dusch, wc och bar. Idag är den dessvärre skrotad.
Utsmyckning lagom till jul på en av våra spårvagnar.
 
Under några månader 1998 trafikerades linje 5 mellan Klingsberg och Vidablick över Drottninggatan. Linjen fungerade som provtrafik för den då nya vagn 21 av typen M98. Den ursprungliga tanken var att vagnen skulle trafikerat linje 3.

 

Dagens nya spårvagn utvändigt och invändigt.
 
2009 påbörjades byggnationen av nya linjen till Navestad som räknades bli klar hösten 2010.

  

Gammal spårvagn på nya linjen till Navestad.
Invigning den 21 okt kl 1500 vid Hageby centrum.

http://www.nt.se/nyheter/?articleid=6369548

3 kommentarer till Norrköpings spårväg

  1. Hans cronborn skriver:

    Hur gick linje 4 i Haga / Taborsberg?

    • jan gunnarsson skriver:

      Den gick till smedstuguplan och anledningen var att NEFAs styrelse ville ha nära transport av personal till sin anläggning på Finsångsvägen.

  2. Benny JOhansson skriver:

    Släktforskar lite, kan någon tipsa mig om hur jag får reda på lite om en som jobbat som spårvagnsförare, han dog 2004.
    nilsgustavbenny@gmail.com
    2018-06-17

Lämna en kommentar